Jak napsat hashtag
O existenci hashtagu slyšel snad už každý. Píšou se totiž i tam, kde bychom je ani nečekali, a staly se jakýmsi symbolem pro vyhledávání na sociálních sítích. Jak se užívání hashtagu vyvíjelo, kde se používají, jaké panují ve světě hashtagů trendy a jaká jsou stanovena pravidla pro jejich tvoření? To vše se dozvíte v tomto článku.
Obsah:
Co je to hashtag?
Hashtag je dle slovníku cizích slov „fráze nebo slovo označené znakem #“. V češtině je tento znak nazýván mřížka, plůtek nebo přejatou zkratkou hash. Samotné slovo hashtag čteme jako hešteg, případně heštek, po vzoru angličtiny. Pokud se setkáte s výslovností či zápisem hastag, haschtag, hasteg či dokonce heshtag, které jsou často vyhledávány a chybně zaměňovány za správnou podobu, rozhodně se jimi neinspirujte. Hashtag byl dříve nejčastěji používaný k označení komentářů v některých programovacích jazycích či v informačních systémech k označení článků či dokumentů. S rozvojem počítačů a možností komunikace na internetu se postupně dostával hashtag do povědomí veřejnosti a dnes je používán k označení klíčového slova, jež usnadňuje orientaci i vyhledávání mezi jednotlivými dokumenty, texty či webovými stránkami. Největší rozmach byl odstartován při jeho užívání na sociálních sítích a dnes už můžeme vidět hashtag jako součást téměř každého příspěvku.
ZAJÍMAVOST: Slovo hash se v angličtině používá mimo jiné jako zkratka pro hašiš (hashish).
Jak a kde se hashtag používá?
Jak už bylo zmíněno, nejdříve se hashtag používal pro označení řádku (na kterém se nacházel komentář) ve skriptovacích jazycích. Dodnes se např. v programovacím jazyce Python označuje řádek s poznámkami ohledně kódu hashtagem a při spuštění kódu nejsou tyto řádky brány v potaz. Jsou určeny ke čtení člověkem, nikoliv počítačem. Hashtag se ale ve většině případů používá v jiném kontextu.
Na internetu neustále přibývají data jednotlivých uživatelů zaměřující se na různá témata. Pokud máme zájem o jedno specifické téma, není v lidských silách procházet veškerá nesetříděná data na internetu a hledat příspěvky, které se našeho zájmu týkají. A právě proto se v tomto prostředí začal používat hashtag, který odkazuje na jednotlivá témata a skupiny. Pokud tedy budeme chtít např. vyhledat příspěvky týkající se moře (ať už hledáme tipy na dovolenou, nebo obrázek moře na tapetu počítače), napíšeme na příslušnou sociální síť #moře a zobrazí se nám veškeré příspěvky, ve kterých byl tento hashtag použit. Stejně tak když budeme chtít přidat např. lákavou fotku ledové kávy na firemní profil naší kavárny, přidáme obrázek a k němu připíšeme #ledovákáva. Máme tak podstatně větší šanci, že náš příspěvek někdo uvidí a přijde kávu do podniku ochutnat.
V mnoha případech slouží systém hashtagů pro zábavu a u fotek některých uživatelů se objevují hashtagy odkazující na předměty či osoby na fotce. Využití je však širší. Můžeme totiž pomocí nich shromáždit informace týkající se různých akcí a zpravodajství určitých případů, ale také kauzy, které se v rámci státu či celé země řeší. Mohou jimi být odkazy na klimatické změny či informace o průběhu koronavirové pandemie, které díky hashtagu můžeme najít na jednom místě.
Hashtag je v současnosti již tak rozšířený, že jej najdeme téměř na každé sociální síti. Mezi nejznámější patří Twitter (který jeho užívání odstartoval), Facebook, Instagram, Pinterest, LinkedIn, Tumblr, YouTube a spousta dalších. Zmíněný Instagram je hashtagy doslova zavalen, čtyři pětiny příspěvků jsou jím opatřeny.
Jak napsat hashtag
Snad všichni uživatelé počítače znají situaci, když si uvědomí, že neví, jak napsat určitý symbol na klávesnici a jediné, co je napadne, je zkopírování daného symbolu z první stránky, která se ukáže na internetu. Kopírování hashtagu je ale u konce a nastal čas si zapamatovat jednoduchou klávesovou zkratku, která urychlí vaši internetovou komunikaci. Možností zápisu je více:
Pro Windows fungují zkratky:
- Alt Gr + x
- Alt + 35
- Ctrl + Alt + x
Pro OSX (Mac) fungují zkratky:
- Alt + 3
Pravidla tvoření hashtagů
Vytvořit hashtag je jednoduché. Pro jeho správné fungování však existuje pár pravidel, která musíte dodržet. Nejdůležitějším prvkem je ten, že v hashtagu nesmí být mezery a pomlčky. Pokud potřebujete napsat víceslovné spojení, můžete použít podtržítko, které je v zápisu podporováno. Další možností je napsat slova dohromady. Můžete použít malá či velká písmena, ale musíte počítat s tím, že mezi nimi není kladen žádný rozdíl. Hashtagy #leto2021 a #Leto2021 odkazují k identickým informacím. Jak je zřejmé z ukázky, je možné používat také číslice. Ostatní znaky (např. ?!%@) však podporovány nejsou.
Pokud se snažíte zaujmout co nejvíce uživatelů nebo vyhledat co nejvíce informací a příspěvků, pomůže vám, když napíšete hashtag v angličtině, aby k němu měli přístup i uživatelé ze zahraničí. Hashtagů můžete k příspěvku přidat kolik chcete. Berte ale na vědomí, že někdy nemusí přemíra hashtagů působit na jiného uživatele nejlepším dojmem. Nezapomínejte proto, že se jedná o pomocná klíčová slova, která by měla být k základnímu sdělení doplňkem.
Nejznámější a nejpoužívanější hashtagy
Nejznámějšími hashtagy, které se dostaly i do povědomí široké veřejnosti, jsou např. #MeToo (kampaň upozorňující na sexuální obtěžování), #iranelection (hashtag pro íránské volby r. 2009) či #sandiegofire (hashtag pro shromažďování informací o lesním požáru v San Diegu r. 2007). V českém prostředí použila hashtag v předvolební kampani strana ODS, a to konkrétně #Volím_pravici, přičemž tento hashtag byl na billboardech a vyzval občany, aby si jej vyhledali na sociálních sítích.
Běžní uživatelé sociálních sítí však používají nejčastěji tyto anglické hashtagy:
- #love
- #instagood
- #me
- #family
- #cute
- #tbt
Tento hashtag se používá u fotek, na kterých je zobrazeno, jak něco vypadalo dříve a jak to vypadá dnes (např. fotky při posilování, kde lze vidět nárůst svalové hmoty, nebo fotky z přestavby interiéru). Zkratka vychází z anglického throwback Thursday, a proto by se tohle nostalgické vrácení do minulosti mělo na profilu odehrávat ve čtvrtek. - #photooftheday, #picoftheday, #instadaily
- #instamood
Tento hashtag se používá nejčastěji u příspěvků, které se týkají přírody nebo krásy obyčejného života a mají nějakou estetickou hodnotu. - #nofilter
Tento hashtag upozorňuje na to, že uživatel nepoužil žádný efekt pro úpravu fotek, jak je např. na Instagramu běžné, a že je fotografie dokonalá ve své podstatě i bez úprav.
Nejpoužívanějšími českými hashtagy jsou:
- #dnesfotim
- #minveciviczazitku
Tento hashtag je původně spojen s českou blogerkou Weef, která propaguje minimalismus v životě a lásku k cestování. - #jecozazit
- #inspirace
- #dnescestujem, #cestovani, #cestovaniczsk, #cestolidi, #cesinacestach, #uzasnamista
- #mamsefajn
- #praha
- #ceske
- #priroda
Na co si dát pozor při používání hashtagu?
Vždy dbejte na to, aby měl vámi vytvořený hashtag správný významový smysl a aby označoval opravdu to, co je na fotce. Pokud si totiž bude chtít někdo vyhledat fotky Brna a zobrazí se mu váš obrázek Prahy, protože jste k němu přidali #brno, nadšený asi nebude a na váš příspěvek si ani nerozklikne. Největší jistota je používat hashtagy, které jsou často užívané a které mají na sociálních sítích úspěch. Nehrňte se však do užívání každého hashtagu, který jste už někde viděli, protože za nadměrné užívání nevhodných hashtagů vám hrozí na Instagramu riziko shadowbanu. To znamená, že bude váš profil skryt uživatelům, kteří vás nesledují, a příspěvky se tak budou ukazovat jen přátelům, kteří vás již sledují.
Nevhodnými hashtagy jsou např. #like4like, #likeforlike, #l4l, #instalike, #followme, #f4f, #follow4follow, #followforfollow a podobně. Nevhodně totiž vybízí k tomu, abyste si s jiným uživatelem lajkovali fotky či sledovali navzájem své profily, abyste nasbírali co nejvíce sledujících. Tomu se však Instagram snaží zabránit již zmíněným trestem shadowbanu.
Hashtagy na nejznámějších sociálních sítích
Tato sociální síť odstartovala v roce 2007 užívání hashtagů. Ty se tam proto používají nejdéle a uživatelé jsou na ně zvyklí. Hashtag může být součástí komentáře, tweetu i popisu profilu. Jelikož se jedná o platformu, kde je možné najít spoustu informací, vyplatí se sledovat hashtagy, které se týkají vašich zájmů. Na Twitteru je obecně doporučeno používat maximálně dva hashtagy v rámci jednoho příspěvku.
Na Facebooku se používají hashtagy o něco méně, ale rozhodně se nedá říct, že by se nepoužívaly vůbec. Spousta firem je používá pro zviditelnění svých kampaní a uživatelé mohou pomocí hashtagů vyhledávat seskupené informace.
Tato sociální síť je královnou hashtagů. Ke každému příspěvku je možné přidat až 30 hashtagů, což spousta uživatelů využívá k detailnímu popisu obsahu na fotce. Tvůrčí uživatelé či influenceři vytváří své vlastní hashtagy a seskupují kolem nich své sledující. Vytvoří např. hashtag zaměřený na měsíční výzvu cvičení a sledující zapojení do této výzvy mohou pak přidávat své fotky s tímto hashtagem, který drží veškeré cvičící pohromadě.
- 8SDÍLENÍ
- Sdílet s přáteli
- Vytisknout
0 Comments