Jak zrychlit metabolismus

Žena jí salád

1. Stravujte se vyváženě

Metabolismus má na svědomí veškeré biochemické funkce v těle a udržuje tak organismus v optimálním chodu. To jak výkonný metabolismus člověk má, je individuální pro každého jednotlivce. Roli hraje věk, genetika, množství svalové hmoty, ale třeba také míra stresu. Funkční metabolismus pomáhá nejenom lépe se zbavovat přebytečných kil, ale také dodává pocit energie. Vědci během posledních několika dekád identifikovali několik obecných pravidel, které metabolismus mohou pomoci urychlit a prospívají lidskému zdraví.

Vyhýbejte se průmyslově zpracovaným potravinám. Skladba jídelníčku by měla být pestrá. Největší zastoupení by měly mít bílkoviny, které se skládají z aminokyselin a napomáhají procesu trávení v každém jídle až o 35 %.

Bílkoviny nenaleznete pouze v mase, ale také v potravinách rostlinného původu jako je špenát, brokolice, bulgur, pohanka, amarant, quinoa či čočka. Skvělé jsou také řecké jogurty, které jsou plné probiotik. Nezapomínejte ani na sacharidy, vlákninu a kvalitní tuky.

2. Pravidelnost nade vše

Vliv na lidský organismus má také pravidelnost v přijímaných kaloriích.Jezte proto menší porce častěji v průběhu dne. Přijmete sice stejné množství energie jako u jednorázového vydatného oběda, ale tělo udržíte v činnosti. Nikdy však nesmíte hladovět a jíst pod bazální metabolismus.

3. Doplňte fytonutrienty a vitamíny B a D

Fytonutrienty jsou novou generací vitamínů, které slouží jako antioxidanty. Jsou vhodné proti onemocněním srdce a zpomalují stárnutí všech buněk. Vyskytují se téměř ve všech druzích zeleniny, ovoce a zelených potravinách těsně pod jejich slupkou. Snažte se je proto jíst pokud možno neloupané a tepelně nezpracované.

Jídlo je vždy na prvním místě. Důležitá je pravidelnost, kvalita i množství konzumovaných potravin. Nikdy však nesmíte jíst málo, aby tělo strádalo. S nastavením vhodné míry mohou pomoci kalorické tabulky a výpočet bazálního metabolismu.

4. Okořeňte si život pikantními jídly

Pikantní jídla podporují zahřívací efekt těla. Jsou tedy vhodné nejenom v podzimních a zimních měsících, ale také k nastartování metabolismu až o 23 %. Zvažte zařazení do svého jídelníčku rozmanitých potravin jako je česnek, chilli papričky, zázvor, skořice, kurkuma, kardamom či pepř.

5. Pijte zelené čaje

S urychlením metabolismu pomůže také zařazení kvalitních sypaných zelených čajů, které obsahují katechiny, což jsou pro tělo velmi blahodárné antioxidanty s nízkým počtem kalorií. Je prokázáno, že konzumace těchto čajů zrychluje metabolismus až o 5 %.

6. Pijte dostatek vody

Studená voda po ránu zvyšuje metabolismus až o 24 % na devadesát minut. Důvodem je více vynaložené energie těla, kterou potřebuje na zahřátí organismu na jeho optimální teplotu. Vodu si můžete ochutit citrónem, který účinky zesiluje. Nezapomínejte přijímat tekutiny celý den. Vyhýbejte se džusům a slazeným nápojům.

Kvalitní stravování podpořte dostatkem spánku a pobytem na čerstvém vzduchu. Jakýkoliv pohyb se počítá a podporuje správné trávení a fungování metabolismu.

7. Pospěte si

Dopřejte si minimálně 7 hodin spánku. Díky kvalitnímu spánku je hladina stresového hormonu kortizolu udržována v normě a lidé dostatečně vyspaní tak nemají sklony k přibývání na váze. Kortizol mimo jiné reguluje chuť k jídlu, takže se cítíte být dostatečně sytí. Pro zklidnění se nebojte před spánkem zařadit různé relaxační techniky nebo meditaci.

8. Kombinujte HIIT a silový trénink

Jeden trénink vysoce intenzivního intervalového tréninku může zrychlit metabolismus až na další dva dny. Čím je trénink intenzivnější, tím déle zrychlení metabolismu trvá.

Hýbejte se v průběhu celého dne. Nešvarem dnešní doby je celodenní sezení v práci, které je vzhledem k fyziologii našeho těla škodlivé. Nastavte si upozornění na svém chytrém telefonu a každou hodinu se projděte alespoň po kanceláři.

Byl tento článek užitečný?

Související články
0 komentářů

Zatím nejsou k dispozici žádné komentáře

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.