Jak přestat kouřit

Stop cigaretám

4.8
(5)

Kouření je jeden z nejrozšířenějších nešvarů lidské společnosti. Čísla závislých kuřáků se každoročně zvyšují stejně jako počet úmrtí na následky kouření. Není divu, že se tato čísla zvedají. Tabákové výrobky jsou jednou z nejvíce cenově dostupných a legálních drog. V porovnání s ostatními je nikotin mnohonásobně levnější. Jakákoli závislost je pro člověka nežádoucí, protože jsou do těla vpravovány látky škodící organismu. Kouření postihuje a negativně působí na celé tělo. Způsobuje také řadu onemocnění, které později mohou vést až k smrti. Vdechováním nikotinu ale také dalších škodlivých látek v cigaretách obsažených dochází z poškození sliznic v dýchacím systému a plic. Závislí mívají také zažloutlé zuby a nehty. Z dlouhodobého hlediska kouření negativně působí i na ostatní orgány v těle což  může způsobovat také neplodnost.

Kouření má zpravidla několik spouštěčů. Mezi ně patří nejčastěji okolí. Zejména mladí lidé jsou svým okolím často natolik ovlivňováni, že může kouření připadat v pořádku. Na kouření může mít vliv také dědičnost. Pokud dítě vyrůstá v rodině kuřáků není divu, že dřív nebo později začne kouřit také. Jestliže se mladý člověk ocitne mezi partou kamarádů, kteří kouří je také snadno ovlivnitelný. Nechce vypadat hloupě a do party chce zapadnout. Z těchto z počátku nepatrných spouštěčů se později stávají závislosti, kdy člověk cigaretu potřebuje a chce bez ohledu kde a s kým se zrovna nachází.

Pokud chcete přestat kouřit věřte, že to dokážete. Z tabákové závislosti se dostalo miliony lidí po celém světě, takže to není nemožné. Zde je několik tipů, které by vám mohly na cestě odvykání pomoci.

Vnitřní motivace

Pokud to myslíte vážně a chcete přestat kvůli sobě, jste o krok blíž k úspěchu. Vnitřní motivace je v celém procesu nejdůležitější. Podstatné je nastavit svou mysl na pozitiva, která Vám to přinese. Určete si jasný cíl a důvod proč chcete přestat. Chcete žít zdravěji? Vypadat lépe? Ušetřit peníze? Může to být opravdu cokoli, co Vás bude popohánět kupředu každý den. Mozek je složitý orgán ale vlastně funguje velmi jednoduše. Stačí ho jen naprogramovat. Pokud si každý den několikrát řeknete, že cigaretu nepotřebujete po chvíli ji vaše tělo i mysl přestanou vyžadovat.  

TIP: Zaveďte si diář, kde si každý den napíšete jednu věc, kvůli které jste se rozhodli přestat.

Začněte snídat

Pokud patříte mezi skupinu lidí, která si ke snídani dává ranní cigaretu tak byste to měli rychle změnit. Lidské tělo funguje jako auto, když do něj nedáte palivo nepojede. Stejně tak je to s člověkem. Snídaně je základ dne. To už jste slyšeli asi mnohokrát, ale přece jen na tom něco bude. Podle toho, jak bude vypadat vaše ráno se odvíjí také cely den. Začněte proto snídani bohatou na vitamíny, která vám dodá energii na celé dopoledne. Ze začátku může být obtížné ráno něco sníst, pokud jste zvyklí nesnídat několik let. Proto začněte s menšími porcemi nebo si dopřejte pár kousků ovoce.

Začněte snídaní

TIP: Pokud ráno nemáte čas, nachystejte si jídlo večer předem. Ušetříte pár minut a nepřijdete o svou snídani.

Zacvičte si

Pokud nejste zvyklí sportovat. Začněte pomalu. Zařaďte do své ranní rutiny například protažení celého těla nebo vyzkoušejte populární jógu. Pokud nejste ranní ptáče můžete cvičení zařadit do jiné části dne. Ale věřte, že i po deseti minutách cvičení každý den se budete cítit zdravější a šťastnější díky vyplaveným endorfinům. Pokud máte vyšší cíle a toužíte po tom si zaběhnout maraton nebo uplavat deset kilometrů rozhodně s tím začněte. Kouření Vám ale běh nijak neusnadní. Sami postupně zjistíte, že pokud se chcete zlepšovat je moudřejší si cigaretu odpustit a místo toho si dopřát pár kilometrů běhu na čerstvém vzduchu.  

Cvičení vám také pomůže od cigaret

TIP: Můžete si pořídit hezké sportovní oblečení, ve kterém Vám je pohodlně a na cvičení se budete těšit.

Vyhýbejte se stresu

Tady to může být trochu náročnější, protože se většina z nás do stresových situací dostává běžně. Je tedy potřeba se s takovými situacemi naučit pracovat. Stres a frustrace může být jeden z velkých spouštěčů chuti na cigaretu. Pokud patříte mezi tuto skupinu lidí zkuste si najít jinou cestu, jak se v takové situaci chovat. Soustřeďte svou mysl na něco pozitivního. Jaké jsou vaše plány na zbytek dne? Plánujete schůzku s kamarády? Jdete nakupovat nebo jedete na výlet? Zaměstnejte svou mysl čímkoli Vás v té chvíli napadne.

TIP: Pokud máte možnost vyjít si na malou procházku, využijte toho. Pomůže Vám to odvést svou mysl od zdroje stresu, a navíc si můžete poslechnout svou oblíbenou hudbu.

Meditujte

Možná si říkáte, že meditace je něco strašně složitého a je zapotřebí mít nějaké zkušenosti nebo dovednosti. Ne tak docela. Ze začátku může být meditace náročnější na soustředění. Meditace má za cíl se soustředit pouze na vaše dýchání. Proto může být občas náročnější se dlouho soustředit jen na dech. Začnete proto s pěti minutami denně a postupně přidávejte, jak Vám to bude příjemné. Podle studií se pozitivní výsledky projeví po několika týdnech pravidelné meditace. Najděte si z počátku klidné a příjemné místo, kde Vás nikdo nebude rušit. Postupem času nebudete mít problém meditovat i na rušnějších místech.

Meditace je také důležitá

TIP: Pokud nevíte jak na to, na internetu najdete spoustu řízených meditací, které Vám ze začátku pomohou.

Omezte konzumaci alkoholu

Vydrželi jste týden nekouřit, ale v sobotu večer jste si zašli s kamarády na pár skleniček a vykouřili půlku krabičky? Konzumace alkoholu přirozeně vyvolává větší chuť na cigaretu. Pokud Vaše páteční nebo sobotní večery vypadají takto zkuste je změnit. Věnujte se činnostem, které prospívají vašemu zdraví. Zkuste nový týmový sport. Přihlaste se na lekce jógy. Zajděte s přáteli na kávu a zkuste omezit návštěvy v klubech. Pokud si chcete jít zatančit do klubu dejte si nealkoholický nápoj. Uvidíte, že si večer užijete stejně dobře, a navíc bez výčitek z kouření.

Vyvarujte se kuřákům a zbavte se věcí, které Vám kouření připomínají

Pokud jste obklopeni lidmi, přáteli, rodinou plnou kuřáků může být velmi obtížné se jim vyhnout nebo s nimi omezit kontakt. Ale jde to. Pokud se všichni odeberou ven na cigaretu zůstaňte uvnitř a opakujete si všechny důvody, proč jste přestali a proč to chcete vydržet. Nevystavujte se pokušení. Pokud kolegové v práci chodí pravidelně na cigaretové přestávky tak s nimi nechoďte a čas věnujte své práci nebo jiným činnostem, které vám zaměstnají mysl. Pokud máte chuť na cigaretu znovu si zopakujte proč jste přestali a jak dlouho už nekouříte. Zahnat chuť můžete taky žvýkačkou nebo sprejem proti kouření. Uvidíte, že po chvíli Vás chuť na cigaretu přejde. Mimo jiné se zbavte všech pomůcek a cigaret ještě před tím než s odvykáním začnete. Minimalizuje okolo sebe jakékoli případné spouštěče.

TIP: Pokud máte v okolí někoho, kdo přemýšlí, že skončí s kouřením přesvědčte jej ať do toho jde s Vámi. Vzájemně se můžete podporovat na společné cestě. Svěřte se blízkým a využijte pomoci okolí.

Šetřete peníze

Tím že přestanete kouřit značným způsobem ulevíte své peněžence. Pokud jste pravidelným kuřákem měsíčně můžete za cigarety utratit stovky i tisíce korun. Co kdybyste tyto peníze mohli využít na něco jiného? Pokud již dlouho toužíte po věci, kterou jste si nemohli dovolit, je ten správný čas začít šetřit. Omezte svou spotřebu cigaret a všechny ušetřené peníze si odložte. Budete překvapeni, jakou sumu budete schopni ušetřit.

Bez cigaret ušetříte spoustu peněz

TIP: Pokud toužíte po specifické věci, kterou byste si rádi pořídili vytiskněte si ji. Obrázek si pověste na viditelné místo, bude Vám sloužit jako vnější motivace.

Nepřejídejte se

Jeden z problémů, který může trápit kuřáky, když přestávají s kouřením jsou chutě. Začněte jíst pravidelně nejlépe i v určitý čas. Vyvarujte se rychlému občerstvení. Připravte si jídlo vždy v klidu doma klidně i den předem. Pokud rádi plánujete sestavte si jídelníček na každý týden. Když si tohle promyslíte a nakoupíte všechny potřebné potraviny nebudete dále muset ztrácet čas s vymýšlením. Udělejte si z vaření zábavu, a ne nutnou povinnost. Všechno Vám pak půjde snáze a s větší chutí si jídlo připravíte.  

Pravidelné jídlo vám taktéž pomůže

TIP: Na každé jídlo si snažte udělat čas a vychutnat si jej. Jezte na klidném nerušeném místě, kde se nemusíte na nic jiného soustředit.

Čas na změnu

Berte to jako novou životní výzvu. Zamyslete se jak se Vám život změní po tom, co přestanete kouřit. Začněte s něčím novým. Napadl Vás zajímavý projekt nebo námět na knihu? Vyzkoušejte cokoli Vás napadne. Zaměstnejte svou mysl něčím, co má smysl. Uvidíte že čas strávený kouřením můžete vložit do něčeho zajímavého, co Vás posune v životě dal. A hlavně vydržte. Pokud máte za sebou první nebo stý den bez cigarety rozhodně nepolevujte. Protože, pokud si řeknete, že začnete zítra nezačnete nikdy. Pokud si nebudete jisti sami sebou můžete vyhledat pomoc odborníka nebo centra na léčbu závislostí. Pomohou Vám lépe pojmenovat Váš problém a spouštěče, které závislost způsobují. Odborník Vám také může najít tu nejlepší cestu jak s odvykáním začít.

Chce to trpělivost

Snažte se na to jít postupně. Můžete skončit ze dne na den, ale tento poněkud drastický způsob nemusí fungovat u všech. Pokud kouříte deset cigaret denně dejte si jich jen osm. Můžete také vyzkoušet nějaké elektronické náhrady například Vaporizér Pax 3. Nebo si určete den v týdnu, kdy nebudete kouřit vůbec a po menších krocích pomalu ubírejte až se jednou dostanete na nulu. V době chytrých telefonů existuje mnoho šikovných aplikací, kde si můžete zaznamenávat Váš pokrok. Pomocí aplikace sledujete například kolik dní už nekouříte nebo kolik jste ušetřili. Zapište si zde přesný den, kdy se rozhodnete přestat. Taky je zajímavé sledovat o kolik hodin se prodlouží Vaše délka života, když si odpustíte jednu cigaretu. Také můžete zaznamenávat Vaše denní nálady a pocity.

Sledujte grafy úspěšnosti a rady, jak vytrvat, v tom, co děláte. Skvělá aplikace, která všechny tyto možnosti nabízí je například Kwit, kde si celý Váš progres můžete zaznamenávat. Nebo si můžete vše tradičně zapisovat do deníku. Je jen na Vás, jaký způsob zvolíte a budete používat. Důležité je, aby splnil svůj účel. Ovšem bez opravdového chtíče a motivaci to stejně nepůjde. První krok musíte udělat sami. Žádný osvědčený, univerzální návod neexistuje, proto si každý musíte zvolit svou vlastní nejlepší cestu.

Benefity, které Vám život bez cigaret přinese

  • Zdravější vzhled
  • Zlepšení kvality pleti
  • Zdravější a hezčí úsměv
  • Ušetříte čas i peníze
  • Nebudete cítit cigaretovým kouřem
  • Snížíte produkovány odpad a pomůžete tak planetě
  • Budete se cítit lépe
  • Prodloužíte si život
  • Snížíte riziko onemocnění
  • Vaše tělo Vám bude vděčné

Kouření k životu skutečně nepotřebujete, i když to tak zpočátku nemusí vypadat. Přečtením tohoto článku už jste první krok udělali. Další kroky už jsou na Vás samotných. Pamatujte ale, že v tom nejste sami.

Tak na zdravější a delší život.

Byl pro vás tento návod přínosný a dobře napsaný?

Klikni na hvězdičky pro hodnocení!

Průměrné hodnocení 4.8 / 5. Počet hlasujících 5

Zatím nikdo nehlasoval, buď první!

Psychická impotence – jaké jsou její příčiny a prevence
psychická impotence

Poruchy erekce, případně dlouhodobější impotence, jsou v dnešní době jedním z nejčastějšíchdůvodů, proč muži navštěvují sexuologické poradny. S nějakou formou >>>

Jak rychle usnout
žena se snaží usnout

Aby se člověk cítil ve své kůži, potřebuje se najíst, napít a vyspat. Jinak to zkrátka nejde a bez těchto >>>

Související články
0 komentářů

Zatím nejsou k dispozici žádné komentáře

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.