Jak přestat žárlit

Žena žárlí, v pozadí je šťastný pár

Žárlivost je vnitřní hlas poháněný strachem. Částečně je evolučně podmíněná a částečně získaná v průběhu života. Intenzita tohoto nutkavého pocitu může být přitom různá. Drobná žárlivost není na škodu a mnohdy dokáže vztah oživit. Když ale hrůza ze ztráty partnera přeroste v něco závažnějšího, je zle. Tato věčná neustále se opakující mantra v hlavě je vyčerpávající a omezující pro obě strany. Řešení je obvykle běh na dlouhou trať a stojí na tom, jak na sobě dokážeme pracovat.

1. Přiznejte si problém a sepište si k němu body

  • Racionalita je v tomto případě tím nejtěžším krokem. Velmi často je totiž žárlivost popírána právě z důvodu přisuzování určitého chování druhým osobám. Žárlivost ale pramení od nás samotných.
  • Uvědomte si počátek, průběh a to, jaké pocity u vás v okamžiku žárlivosti převládají. Může to být strach, méněcennost, agrese, ale i cokoliv jiného.

Tip: Sestavte si seznam vracejících se problematických myšlenek, situací a zapište si je na papír. Pomůže vám to lépe žárlivost pochopit a analyzovat.

2. Vyřešte si minulost

  • Kdy se žárlivost objevila poprvé? Najděte příčinu a eliminujete problematické následky.
  • Zamyslete se nad minulostí a obavami, které vás mohou brzdit. Nejčastěji jsou tyto pocity vyvolány různými traumaty a špatnou zkušeností z minulosti. Prapříčina může být z dětství, z nevhodně vybraného životního vzoru, z prvního odmítnutí, ale i kombinací více vlivů.

3. Promluvte si

  • Buďte upřímní a popište své obavy partnerovi. Vám se uleví a partner má šanci pochopit, jak se cítíte.
  • Na rozhovor si najděte dostatek času. Situaci řešte s čistou hlavou a až v okamžiku, kdy necítíte zášť. Vyhnete se útokům a urážkám.
  • Popište, které situace vás popuzují co nejvíce srozumitelně. Běžte pokud možno k jádru věci a nenaznačujte. Naslouchejte i výrokům svého partnera.

4. Nastavte si hranice

  • Určete si pravidla, na kterých se oba shodnete (př. nevolat do práce, nekontrolovat smskou při sportu apod.)
  • Nastavte si reálné cíle, které je možné splnit a kde je zdravá míra vaší žárlivosti.
  • Shodněte se na tom, co může partner udělat pro to, aby i vám bylo lépe (př. chodit domů včas dle domluvy, nebýt zbytečně kontaktní v přítomnosti druhých apod.)

5. Omezte užívání sociálních médií

  • Sociální sítě nás lákají k tomu partnera neustále kontrolovat. Dodávají pocit, že jsme s partnerem vždy v kontaktu.
  • Udejte si čas, který jste ochotní na sociálních sítích trávit. Existují i aplikace, které vám v přemíře trávení volného času na sociálních sítích zabrání.

6. Přestaňte být nadmíru sarkastičtí

  • Sarkasmus vám nepomůže, naopak může partnera zbytečně ještě více odcizovat. Namísto posměšného komentáře se třikrát nadechněte.
  • Vždy když se objeví pocit žárlivosti, zkuste se zklidnit a začít vykonávat příjemné činnosti, které máte rádi a přeneste tak pozornost na něco jiného.

7. Zapracujte na sebevědomí

  • Žárlivost může mít kořeny v nedostatku sebevědomí, udělejte si proto čas sami na sebe, budete se cítit mnohem lépe.
  • Každý večer si před spaním najděte alespoň jednu věc, za kterou se pochvalte. Může to být cokoliv, v čem chcete být i příště lepší.
  • Přijde-li okamžik žárlivosti, vybavte si, jak se k vám partner chová, když je s vámi. Je zbytečné si pocity žárlivosti dávat za vinu.

8. Najděte si nové záliby

  • Pro partnera budete více žádaní a zároveň dopřejete dostatek volnosti a osobního prostoru i jemu.
  • Čím více se budete činnosti věnovat, tím lepší v ní také budete a zvýší se vám sebevědomí.

Nepodaří-li se Vám problém s žárlivostí vyřešit s tímto návodem, zkuste zvážit návštěvu psychologa.

Byl tento článek užitečný?

0 komentářů

Zatím nejsou k dispozici žádné komentáře

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.