Jak připravit luxusní čočkové kari s mrkví a rajčaty

Naservírované čočkové kari s mrkví

O kari koření jste už určitě nejednou slyšeli. Jeho kořeny jsou v Indii a ve své podstatě jde o směs kurkumy, koriandru, kardamomu, římského kmínu, pískavice, bílého pepře, mleté papriky a chilli. Existuje však nespočet kořenících směsí s menšími obměnami. Setkat se tak proto můžete (kromě indického) také s thajským kari, anglickým, javánským nebo karibským.

Víte že, některé recepty na kari obsahují i 25 druhů koření.

Co víme o kari

Hlavní přísadou kari koření je nepochybně kurkuma. Ta je společně se zázvorem výborným antioxidantem s anti mutagenním a protinádorovým působením. Eliminuje v těle volné radikály a v tomto ohledu je mnohem účinnější než vitamin C nebo E. Kurkuma kromě toho ulevuje též od bolesti a ovlivňují proteiny v těle, které snižují napětí v cévách.

Pokud bojujete s váhou, rozhodně se kari koření nevyhýbejte. Nejnovější vědecké výzkumy z Tuftské university v Bostonu totiž dokazují, že pokrm, který obsahuje kurkumu, vede k menšímu přibírání na váze než stejné jídlo bez přídavku kari. Kurkumin – látka obsažená v kari – totiž potlačuje nárůst tukových buněk a jeho příznivé schopnosti jsou spojovány také s léčbou rakoviny kůže, Alzheimerovy choroby, artritidy a osteoporózy.

Kari ovšem působí též jako přírodní antibiotikum a antiseptikum. U odřenin se skvěle hodí jako zásyp a navíc má jednoduše neodolatelnou chuť. I to je samozřejmě jeden z důvodů, proč bude ústředním tématem dnešního receptu právě kari. Připravíme si jeho odlehčenou variantu z červené čočky, v níž nebude chybět kajenský pepř, čerstvá mrkev, šťavnatá rajčata, zázvor ani koriandr.

Recept na čočkové kari s mrkví a rajčaty

Autor receptuPetr MalecObtížnost receptuStředně pokročilí

Naservírované čočkové kari s rýží

Počet porcí4 porce
Čas přípravy30 minutČas vaření20 minutCelkový čas50 minut

Suroviny

 250 g červené čočky
 1 oříšek másla
 1 lžíce olivového oleje
 3 větší cibule
 3 větší mrkve
 2 cm čerstvého zázvoru
 250 ml rajčatové passaty
 250 ml zeleninového vývaru
 1 vrchovatou lžíci kari koření
 1 vrchovatou lžíci garam masala koření
 1 čajovou lžičku mletého a sušeného kajenského pepře
 1 sójová Shoyu omáčka
 3 stroužky českého česneku
 pepř
 koriandr

Postup přípravy 

1

V první řadě si do studené vody namočte všechnu červenou čočku. Díky svému složení není potřeba luštěninu namáčet přes noc ani ji dlouze vařit.

2

V druhém větším hrnci rozpalte máslo společně s olivovým olejem.

3

Všechny tři cibule si nakrájejte na malé kostičky, které následně vhoďte na rozpálený tuk.

4

Mrkve očistěte a nastrouhejte na hrubším struhadle.

5

Opět přisypejte k cibuli a promíchejte.

6

Jakmile cibulka trošku zesklovatí, přidejte na kostičky nakrájená rajčata a najemno nastrouhaný zázvor.

7

Přisypejte kari koření, garam masalu, kajenský pepř a nechte restovat tak dlouho, dokud rajčata nezměknou.

8

Po jejich změknutí, přidejte slitou čočku a zeleninový vývar.

9

Přilijte rajčatovou passatu, zakryjte pokličkou a vařte asi 20 minut, dokud čočka nezměkne.

10

Namísto soli použijte sójovou omáčku Shoyu a po odstavení z plamene dochuťte pepřem a rozetřeným česnekem.

Příloha
11

Čočkové kari můžete podávat s rýží basmati nebo s volským okem a čerstvými bylinkami.

Suroviny

 250 g červené čočky
 1 oříšek másla
 1 lžíce olivového oleje
 3 větší cibule
 3 větší mrkve
 2 cm čerstvého zázvoru
 250 ml rajčatové passaty
 250 ml zeleninového vývaru
 1 vrchovatou lžíci kari koření
 1 vrchovatou lžíci garam masala koření
 1 čajovou lžičku mletého a sušeného kajenského pepře
 1 sójová Shoyu omáčka
 3 stroužky českého česneku
 pepř
 koriandr

Postup přípravy

1

V první řadě si do studené vody namočte všechnu červenou čočku. Díky svému složení není potřeba luštěninu namáčet přes noc ani ji dlouze vařit.

2

V druhém větším hrnci rozpalte máslo společně s olivovým olejem.

3

Všechny tři cibule si nakrájejte na malé kostičky, které následně vhoďte na rozpálený tuk.

4

Mrkve očistěte a nastrouhejte na hrubším struhadle.

5

Opět přisypejte k cibuli a promíchejte.

6

Jakmile cibulka trošku zesklovatí, přidejte na kostičky nakrájená rajčata a najemno nastrouhaný zázvor.

7

Přisypejte kari koření, garam masalu, kajenský pepř a nechte restovat tak dlouho, dokud rajčata nezměknou.

8

Po jejich změknutí, přidejte slitou čočku a zeleninový vývar.

9

Přilijte rajčatovou passatu, zakryjte pokličkou a vařte asi 20 minut, dokud čočka nezměkne.

10

Namísto soli použijte sójovou omáčku Shoyu a po odstavení z plamene dochuťte pepřem a rozetřeným česnekem.

Příloha
11

Čočkové kari můžete podávat s rýží basmati nebo s volským okem a čerstvými bylinkami.

Čočkové kari s mrkví a rajčaty
Červená čočka

Další zajímavosti o červené čočce

  • Červená čočka je nejlépe stravitelnou luštěninou
  • Je plná rostlinných bílkovin a vlákniny.
  • Obsahuje mnoho vitamínů skupiny B a kyseliny listové.
  • Je bohatá na draslík, fosfor, hořčík a vápník.
  • Obsahuje i mnoho železa a tím podporuje krvetvorbu.
  • Je účinná při odtučňovacích kúrách.
  • Reguluje funkci střev a je skvělou prevencí proti zácpě.
  • Snižuje obsah cukru v krvi.
  • Nadlouho zasytí a upravuje zažívání i trávení.
  • skvělé zahušťovací schopnosti. Použít ji proto můžete i do polévek nebo omáček namísto klasické jíšky.
  • Má velmi jemnou oříškovou chuť, proto zachutná i lidem, kteří jinak luštěniny příliš nekonzumují.
  • Jako jedna z mála luštěnin nenadýmá.

Zkoušeli jste si doma připravovat čočkové kari? Dejte nám vědět, jak vám chutnalo! Napište nám do diskuze pod tento článek.

Mohlo by vás zajímat:
Jak připravit kávu
blank

Kvalitní kávu si můžete jednoduše připravit i v pohodlí domova – stačí k tomu mít základní znalosti, několik jednoduchých pomůcek a pár >>>

Jak uvařit kukuřici
blank

Kukuřice je další super potravinou, obdobně jako avokádo, zelí nebo mák, kterou můžeme označit za vitamínovou bombu. Kukuřice obsahuje vitamín >>>

Související články
0 komentářů

Zatím nejsou k dispozici žádné komentáře

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.

Pošlete odkaz na článek přátelům