Jak rychle usnout

Zaručené tipy pro rychlý spánek

Možná i vy patříte mezi lidi, kteří nikdy nezažili problémy s usínáním. Stačí vám lehnout si do postele a do tří minut si spokojeně odfouknout v říši snů. Takový lidé skutečně existují. A není jich málo. S věkem se však schopnost rychle usnout v požadovaný čas zhoršuje.

1. Přinuťte se zůstat vzhůru

Tato rada se na první pohled může zdát jako zvláštní. Není to však žádný vtip. Skotští vědci to mají ověřené. Sledovali skupinu lidí s problematickým usínáním. Všichni testovaní jedinci byli v posteli. Je pozoruhodné, že spíše usínali lidé, kterým bylo nařízeno, aby se snažili neusnout. Klidně to považujte za malý psychologický trik. Funguje to

2. Vstaňte a dělejte něco 10 minut

Pokud se v noci vzbudíte a nedaří se vám po dobu cca 15 minut usnout, udělejte radikální krok. Vstaňte, opusťte postel (ideálně i ložnici) a 10 minut se věnujte něčemu, co nemá nic společného s usínáním. Pak se vraťte do postele. Budete překvapeni, že takové uvolnění mozek opravdu ocení.

3. Schovejte hodiny

Máte na nočním stolku digitální budík s velkým displejem a časem? Sledování času během nekonečného prohazování se v posteli určitě spánku nepomáhá. Není nic jednoduššího než tyto hodiny před vaším zrakem skrýt. Hoďte na hodiny nějakou deku. Případně je pouze otočte. Nejlepším řešením je však dát hodiny pryč z ložnice. Jakékoliv elektronické zařízení v ložnici škodí spánku.

4. Snižte teplotu v ložnici

Lidské tělo má vnitřní hodiny, pomocí kterých ví, kdy je čas na spánek. Problém je, že takové hodiny vznikly v dobách, kdy lidé žili diametrálně odlišně. Žádné ústřední topení, téměř žádné pohodlí. Lidské tělo je nastaveno, aby spalo v prostředí s nižší teplotou. Respektive nižší teplota spouští přechod z bdělosti do stavu spánku.

Zrychlit usínání tak dokážete velmi jednoduše – vše, co stačí udělat, je snížit teplotu v ložnici o několik stupňů. Ložnice by měla být nejchladnější pokojem domácnosti. Doporučuje se teplota okolo 18 stupňů – je to však individuální.

5. Dejte si krátkou teplou sprchu před spánkem

Tento trik funguje na podobném principu jako předchozí. Tělo přirozeně reaguje na přechod do chladnějšího prostředí posílené touhou po spánku. Teplá sprcha vás zahřeje. Poté, jak vyjdete z koupelny, budete vnímat teplotu v ložnici citlivěji. Bude se cítit chladnější přesto, že teplota v této místnosti je stále stejná.

Nejjednodušší to budou mít lidé, co mají ložnice přímo spojené s koupelnou. Přechod mezi těmito dvěma místnostmi tak bude bez jakýchkoliv problémů. Při jiných řešeních interiéru to bude o něco komplikovanější, ale určitě se to zvládne.

Ideální je kombinace snížené teploty v ložnici spojená s krátkou teplou sprchou před uložením se do postele. Nevěříte? Vyzkoušejte si to ještě dnes na vlastní kůži.

6. Dejte si na nohy teplé ponožky

Toto může znít jako tradičně nespolehlivá rada od babičky. Ve skutečnosti to však má vědecké základy. Švýcarský vědci zjistili, že jedním z nejspolehlivějších indikátor blížícího spánku jsou teplé ruce a nohy.

Zahřejte si nohy a ruce a převezte tak svůj organismus, respektive posuňte své tělo požadovaným způsobem. Nejjednodušší pomůckou jsou vysoké vlněné ponožky. Osvědčily se i další věci – chodidla můžete ohřívat i aktivně. Zkuste vytáhnout ze spíže prázdnou plastovou láhev a naplnit ji teplou či horkou vodou. Takové topné zařízení se postará o vyhřívání po dobu několika desítek minut. To by mělo stačit na to, abyste stihli usnout.

7. Ponořte svou tvář na 30 sekund do velmi studené vody

Opět jde o velmi jednoduchý trik, který je založen na přirozených pochodech našeho těla. Využívá se zde tzv. potápěčský efekt. Lidské tělo je naprogramováno na to, aby při kontaktu vody s pokožkou obličeje došlo k celkovému zklidnění organismu, zpomalení metabolismu a podobně. Tento efekt slouží k přežití savců ve vodě. Pokud se vám zpomalí metabolismus po pádu do vody, máte mnohem menší šanci, že se v ní utopíte.

Byl tento článek užitečný?

Související články
0 komentářů

Zatím nejsou k dispozici žádné komentáře

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.