Kdy vyměnit rozvody

Kontrola rozvodů

4.2
(171)

Rozvody jsou součástí každého automobilu. Časem dochází k jejich opotřebení, a proto je třeba je vyměnit. Rozvody nemusí být nejlevnější položkou na výměnu, avšak podcenění výměny rozvodů může vést až ke zničenému motoru. A to je položka mnohem větší – nemluvě o tom, že je to často i neopravitelná položka. Pokud své rozvody nebudete měnit, může rozvodový řemen prasknout. A pak nastávají problémy.

Rozvody u moderních aut

Problém s rozvody je doménou zejména moderních aut. Dříve se používaly totiž mnohem odolnější rozvodové řemeny. V dnešních autech najdete gumové řemeny – stojí méně a produkují menší hluk, protože tření je nižší. I tak je ale potřeba měnit rozvody jak u moderních aut, tak také u aut starších, protože rozvody jsou nedílnou součástí každého auta.

Proč dochází k poškození rozvodů?

Hlavní funkcí rozvodového řemene je zajištění otáčení klikové a váčkové hřídele řídící ventily, ale také pohánění vodního čerpadla u naftových motorů. Součástí rozvodů jsou ale i další součásti, jako jsou vodící a napínací kladky. Ty jsou častokrát nejčastější příčinou, proč nám rozvody dělají problémy. Mají za úkol spojit pracovní prostor válce s okolním prostředím.

Rozvodový řemen je spotřební zboží – opotřebovává se a je potřeba ho pravidelně měnit, i když nevykazuje známky poškození.

Nejčastější důvody poškození rozvodů

Rozvodový řemen může být poškozen vytékající naftou, olejem nebo prostě jen stářím. Někdy může být rozvodový řemen poškozen i jinou součástí motoru vozidla – například při přetržení drážkového řemene (ten má za úkol pohánět alternátor).

Kdy vyměnit rozvody?

1. Pokud jste koupili ojeté auto. Počet najetých kilometrů nemusí odpovídat skutečnosti a nemáte důkazy o tom, že předchozí majitel rozvody pravidelně kontroloval (a měnil). Každý, kdo pracuje v oboru ojetých automobilů vám doporučí neprodleně vyměnit rozvody, kupujete-li ojeté auto (bez ohledu na rok výroby).

2. Pravidelná kontrola rozvodů. Své rozvody nechte zkontrolovat v intervalu najetých 60 až 160 tisíc kilometrů (u benzínových motorů je to od 120 do 180 tisíc km). Rozvody nechte zkontrolovat svého automechanika, sami většinou nic nezjistíte. Pokud nemáte co dočinění s opravami aut, nepouštějte se ani do výměny rozvodů – můžete nadělat více škody než užitku.

Mnohem méně nákladné je pravidelně měnit rozvody, než opravovat poškozené části motoru.

Prasknutí rozvodového řemenu

Někdy se může stát, že vám rozvodový řemen praskne. V takovém případě se můžete chytat za hlavu a nadávat si. Ve skutečnosti ale nemáte možnost zjistit, že rozvodový řemen praská. Auto totiž jede jako vždycky – neuslyšíte žádné divné zvuky, pískání, nic. To, že vám rozvodový řemen prasknul, můžete poznat vizuální kontrolou, nebo také podle toho, že auto, které běželo, zničehonic zastaví chod svého motoru a nejde nastartovat.

Co když praskne rozvodový řemen?

V nejlepším případě nenastartujete. V tom horším případě se může stát, že může dojít k poškození ventilů. Toto je možné pouze u některých typů vozů, a zda to zahrnuje právě váš vůz, se můžete dočíst v servisním manuálu. Nesprávně nasazený rozvodový řemen může mít za následek mnohem dražší opravu – a to například tehdy, když se střetnou písty a ventily.

Můžete si koupit vlastní rozvodový řemen?

Ano, je to možné. Na internetu si můžete sehnat dnes už cokoliv. Při koupi ale dbejte na to, aby byl rozvodový řetěz právě pro váš typ automobilu. Nekupujte příliš levné výrobky. Nejlépe ovšem uděláte, když koupit rozvodového řemene necháte na automechanikovi. Pokud nebude mít tento řetěz na skladě, může se stát, že oprava bude trvat déle, než byste chtěli. Na druhou stranu vám bude řemen objednávat odborník, který se v autodílech vyzná a častokrát dosáhne i na lepší cenu, než byste dosáhli vy. Někteří automechanici nemusí chtít řemen vyměnit, pokud si ho koupíte sami.

TIP: Najděte si mechanika, kterému můžete důvěřovat.

Můžete si rozvodový řemen vyměnit sami?

Ano, je to možné. Pokud se do toho pustíte poprvé, rozhodně vám doporučujeme sehnat si manuál výrobce pro váš vůz a typ motoru. Tento manuál bývá dostupný profesionálním automechanikům, takže vysvětlivky zde jsou uzpůsobeny tomu, že mechanik již má určité znalosti o motoru. Právě tento manuál vám dopodrobna popíše jednotlivé části motoru, a kde se nachází. Zjistíte také hodnotu pro napnutí řetězu, která je ideální právě pro váš vůz, ale také utahovací momenty šroubů a další důležité informace.

Servisní manuál pro váš vůz nemusí být levnou záležitostí. Vyplatí se svěřit se do rukou profesionálního mechanika.

Jaké existují rozvody?

Rozvody můžeme rozdělit do dvou skupin:

  1. Řemenové rozvody. Tyto rozvody jsou levnější než řetězové rozvozy. V závislosti na tom, o jaký typ auta se jedná, by měly být měněny každých 60 000 až 210 000 km. Tyto rozvody se skládají z napínací kladky ozubeného řemene, z vodící kladky ozubeného řemene nebo oběhové kladky, rozvodového řemene a vodního čerpadla.
  2. Řetězové rozvody. Tyto rozvody obvykle využívá automobilka BMW a přenos pohybu je závislý na rozvodovém řetězu. Spousta lidí má za to, že tento typ rozvodů se nemusí měnit, avšak automechanici doporučují jeho výměnu za každých 200 000 najetých km. Výměna je obtížnější a také nákladnější než u řemenových rozvodů. Tyto rozvody se skládají hlavně z napínače řetězu, samotného rozvodového řetězu, vodící lišty řetězu a dalších součástí.

Byl pro vás tento návod přínosný a dobře napsaný?

Klikni na hvězdičky pro hodnocení!

Průměrné hodnocení 4.2 / 5. Počet hlasujících 171

Zatím nikdo nehlasoval, buď první!

Jak napsat kupní smlouvu na auto
kupní smlouva na auto

Jak napsat kupní smlouvu na automobil, aby vás v nejhorším dokázala ochránit? Co je potřeba zahrnout a na co si dát >>>

Co potřebuji k evidenční kontrole vozidla
evidenční kontrola vozidla

Evidenční kontrola se provádí pokaždé, když ojeté auto mění svého majitele nebo provozovatele. To znamená, že například při prodeji nebo >>>

49 komentářů
  • Dobrý den. Chtěl bych se zeptat, zda-li je nutné měnit rozvody u vozu Škoda Octavia 1.2 tsi, 77kw, 2013 při nájezdu 96 tis. km? Budu tento vůz kupovat, tak chci vědět s čím vším mám finančně počítat. Předem velmi děkuji za odpověď. S pozdravem Pavel Štrba

  • Dobrý den Pavle,
    zde je potřeba říct, že u Škody Octavia 1.2 tsi se doporučuje výměna rozvodů okolo 120.000 kilometru, což už se pomalu blížíte s nájezdem 96 tisíc kilometrů. Zde bych tedy doporučoval pro klid duše rozvody vyměnit, stejně by vás to za rok nebo za dva potkalo, tak je lepší to udělat hned na začátku a víte na čem jste.

  • Dobrý den, před týdne jsme zakoupily ojetí auto
    V W Passat v naftě,má najeto 171 ti. KM. Co byste poradil zda výměnu a nebo kontrolu rozvodu.je to rok výroby 2014.
    předem děkuji za odpověď
    Emil Mňahončák

  • Dobrý den Emile,
    pokud si dobře pamatuji tak u Passata v dieselu se měli rozvody udělat každých 90 000 km, takže pokud máte najeto 171 000 km, tak to vypadá na druhou výměnu rozvodů u 180 000 km, kde se už blížíte a jelikož nevíte kdy přesně se rozvody měnily, doporučil bych vám jejich výměnu.

  • Dobrý den , mám Fiat panda 1.1 40kw 2007 provoz od 2008. Původ je jasný , auto koupil tenkrát tchán nové. Rozvody se nedělaly. Auto má najeto 78tis. Km.nema žádné problémy. myslíte , že je čas udělat rozvody nebo je ještě čas ? Děkuji

  • Dobrý den, s Fiat Pandou 1.1 bohužel nemám zkušenosti. Každopádně 12 let je doba kdy už měli být rozvody dávno měněny, tedy zde bych doporučil nové rozvody udělat.

  • Dobrý den. Chci se zeptat,na typ řemenu na Fabii I,1.9 tdi,74kw,motor ATD. Kolega v praci me zaskocil informaci,ze se dela remen s hranatym ci kulatym ozubenim a pry si mam pohlidat,abych koupil ten spravny. Muze nastat problem kdybych ho zamenil za nespravny? Na aute mi prijde spis kulaty,ale jistej si nesjem. Diky za odpoved.

  • Dobrý den, Tomáši, měl by tam být řemen s kulatým ozubením. Ono by to mělo jít na první pohled lehce poznat a druhá věc je, že řemeny, které mají kulaté zuby se udávají v milimetrech, naproti tomu řemeny, které mají hranaté zuby zase mají rozměry v palcích. Co jsem se díval na váš typ auta, tak se řemeny udávají v mm, tedy mělo by jít o řemen, kde jsou kulaté zuby.
    Ale jak říkám, pro jistotu je lepší vizuální kontrola.

  • Dobrý den Roberte,
    u tohoto auta a motoru je to těžko povědět, řekl bych, že okolo 200 000 kilometrů by to mělo stačit, každopádně tady si to musí každá zhodnotit sám, podle svého uvážení, podle zvuku apod. V servise by vám určitě poradili lépe.

  • Dobrý den chtel bych se zeptat v kolika KM se mění rozvody u audi S3 8p 2.0 tfsi 195kw
    Mám najeto 133tis někdo říkal ze v pohodě 160tis ale moc se mi tomu nechce věřit

  • Dobrý den, máme Renault Clio Grandtour 02/2013 najeto 15 349 km. Po kolika kilometrech by bylo vhodné uvažovat o výměně rozvodů. V servisu nám řekli, že je čas na výměnu.
    Děkuji za odpověď.

  • Dobrý den Moniko,
    tohle je oříšek doporučuje se měnit po 5 letech nebo 120 000 km. Váš případ je ten první, ale ten nájezd máte opravdu malý. Takže to spíše řeknu tak, že vyměnit vše, ale teoreticky by stačil jen řemen, jelikož máte jen 10% nájezd. Nejlépe se dopředu zeptat v servise a říct jim ať se vám podívají na zbytek rozvodů a vymění jen řemen. Budou vás samozřejmě tlačit do celé výměny, ale tady záleží na tom jak jste tvrdá a budete si stát za svým.

  • Dobrý den, Pavle, abych pravdu řekl u tohoto druhu motorizace jsem nevěděl, tak jsem šáhnul po tabulkách a výrobce uvádí 210tis km. Což je dobrá hodnota.

  • Dobrý den,
    mám Fabii II 1.4 TSI 2011, najeto 85tis. km. Od novoty je Fabie pečlivě udržováná. Setkávám se s názory, že mám rozvody už udělat, vzhledem k roku uvedeného do provozu. Další početnější skupina tvrdí, že stačí až okolo 150tis. km. Tak jsem na vážkách. Děkuji za názor

  • Dobrý den, Michaelo,
    nejsem si jisty jak je to přesně u Fabie II 1.4 TSI 2011, ale standardně u Škoda Fabie je rozptyl 80tis. – 150t. km.
    Každopádně většinou se doporučuje i když najedete méně měnit u Fabie, alespoň řemen co 10 let – což už skoro máte. Takže už bych udělal komplet nové rozvody a máte minimálně dalších 10 let klid 🙂

  • Dobrý den, Miloši, myslím, že u Kia Sportage 2.0 diesel, je výměna cca co 120k – 150k km nebo 5 let, ale záleží hlavně jak často auto používáte, jakou má péči (zda je garážované) apod.

  • Dobrý den,mám devět let starého hyundai i 20 najeto 115000km,v manuálu kde je popsáno kde co však není o výměně rozvodů ani zmínka,můžete poradit?

  • Dobrý den Roberte, nejsem si jist jestli zrovna Hyundai i20 nemá rozvodový řetěz místo řemenu, to by, ale v manuálu mělo být. Jinak nejvýše by měly být rozvody okolo 150 000 km. Hodně ale záleží na stavu.

  • Dobrý den Martine, bohužel u Audi A4 1.4 TFSI jsem žádné informace nenašel, ani se mi nepovedlo dohledat servisní knížku, kde by tento údaj měl být uveden. Možná ji máte u sebe, zkuste se podívat. Každopádně obecně se dá brát údaj 5 let nebo 120k km, což už se blížíte, ale jak říkám každý výrobce to má trošku jinak a je potřeba tento údaj dohledat v servisní knížce.

  • Dobrý den, rád bych se dotázal, mám Fabii 1.9TDI 74 kw PD rok výroby 2006. Co jsem tak zjišťoval tak první rozvody od zakoupení původním majitelem byly dělány při 122140km. Nikde na internetu jsem se nedočetl po kolika km bych měl u tohoto auta rozvody dělat ty intervaly/nájezdy se dost liší. Někdo říká 80 tisíc někdo 90-120 tisíc. Aktuálně mám najeto 229 141km což je od dělání rozvodů najetých nějakých 108 tisíc km. Na servis jsem objednán 19.10. ale s každým vyjetím autem už mám strach abych si neodrovnal auto 🙁 Můžu poprosit o nějaký objektivní názor. Jak to tedy je ? Zda můžu jezdit v klidu ? Do výměny rozvodů najedu max ještě tak 150km skrze práci. Jinak zbytečně s tím raději nejezdím . Děkuji za odpověď . Petr

  • Dobrý den, Petře, dělá auto nějaké problémy? Slyšíte nějaké zvuky? Pokud ne, tak by to těch 150km mělo v klidu zvládnout, nemusíte se bát. Každopádně už by to u Fabky chtělo rozvody vyměnit 🙂

  • Dobrý podvečer,
    Nene auto nedělá žádné neobvyklé zvuky. Zdá se mi že jede pořád stejně. Tak doufám že vydrží. Pak dám vědět jak jsem dopadl . Děkuji

  • Zdravim poridil jsem skoda octavia 3 rok 2016/6, 2.0 tdi DSG s nájezdem 190xxx. Bylo řečeno že tam jsou myslim původní.. , ze doporučeno je 210 na výměnu. Nebo tam je menší najezd na výměnu? Děkuji

  • Dobrý sobotní podvečer, tak dávám vědět, jak jsem slíbil, fabie těch pár km zvládla i pár cest navíc , po výměně mi automechanik řekl že viděl už i horší řemen, že kdybych přijel za měsíc tak by se asi taky prd stalo ale že se na to nedá spoléhat 😀 jinak mi fabii chválil v jakém je hezkém stavu, téměř jako nová.

  • Dobrý den, Mayaleh,
    na dodávky nejsem odborník, tak jsem se zeptal kolegy a zde je jeho vyjádření:

    Záleží jestli je tam řemen nebo řetěz. Když to má někdo od novoty, tak max. po 6 letech nebo 100-120 tis km. Záleží co přijde dříve. A taky záleží co udává výrobce, teď se bavíme o řemenu. Řetěz se řeší o dost později v rozmezí 200-300 tis km, můžete to být i déle. Záleží jestli se řetěz ozývá při studeném startu.

    Jo a kdybych to ale od někoho koupil, tak bych dělal rozvody hned nehledě na nic, protože člověk nikdy neví. To výše je za předpokladu, že to má od novoty.

    Ale výrobce to udává, pokud to má fakt od novoty. Jestli má servisku nebo návod k obsluze, mohl by to tam najít.

  • Dobrý večer, chtěla bych se zeptat kdy vyměnit rozvody u Huyndai i 30 kombi dieslu 1,6. Auto je vyrobené v roce 2014. Kupovala jsem ho, když mělo najeto 113000 km. Děkuji za odpověď.

  • Zdravim pán maléc,mám Audi A6 2.4 v6 -130kw má nabeháne 310 tisíc 🙉a neviem kedy boli menené rozvody,ale ….už sami ozívajú pri sdudenom štarte …Dása nanom ešte v pohode jazdiť ???alebo odstavit vozidlo a šetriť €€€€….

  • Dobrý den, pane Janik, už bych šetřil, 310 tisíc km je moc a když nevíte kdy byly měněné je čas je urychleně vyměnit. Většinou se rozvody nijak zvukově neprojevují a když už se to zvukově projevuje, tak už bývá bohužel hodně pozdě – pokud tedy to co slyšíte jsou rozvody 🙂 Držím palce.

  • Dobrý den, koupil jsem Rapida NH3
    rok výr. 2013 motor 1,2TSI 63kw .Po kolika km. se musí vyměnit rozvody ? Je fakt že někdy při startu než naskočí motor je slyšet jakoby ten řetěz jel po nějakém plechu ale v momentě jak naskočí motor to hned přestane.Předem moc děkuji za jakoukoli odpověď.

  • Dobrý den, Bohumile, u Rapida NH3 nevím. Zkuste se mrknout do servisky, případně do návodu k obsluze – měl by tam tento údaj být. Ale pokud to pří startu dělá neplechu, radši bych těch pár korun za diagnostiku v servise zaplatil, než aby pak bylo mrzení.

  • Dobrý den, seat altea 1,4, 63kw. 1.výměna komplet rozvodů v r.2014 při 30.000 tis. Teď mám najeto 60.000. Je potřeba už udělat rozvody? Děkuji

  • Nedoporučuje se roztlačování-roztahování vozu s rozvodovým řemenem, a to kvůli nastartování studeného motoru. Bývá to i v manuálu k vozidlu.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.