Kdy vyměnit rozvody

Kontrola rozvodů

4.4
(65)

Rozvody jsou součástí každého automobilu. Časem dochází k jejich opotřebení, a proto je třeba je vyměnit. Rozvody nemusí být nejlevnější položkou na výměnu, avšak podcenění výměny rozvodů může vést až ke zničenému motoru. A to je položka mnohem větší – nemluvě o tom, že je to často i neopravitelná položka. Pokud své rozvody nebudete měnit, může rozvodový řemen prasknout. A pak nastávají problémy.

Rozvody u moderních aut

Problém s rozvody je doménou zejména moderních aut. Dříve se používaly totiž mnohem odolnější rozvodové řemeny. V dnešních autech najdete gumové řemeny – stojí méně a produkují menší hluk, protože tření je nižší. I tak je ale potřeba měnit rozvody jak u moderních aut, tak také u aut starších, protože rozvody jsou nedílnou součástí každého auta.

Proč dochází k poškození rozvodů?

Hlavní funkcí rozvodového řemene je zajištění otáčení klikové a váčkové hřídele řídící ventily, ale také pohánění vodního čerpadla u naftových motorů. Součástí rozvodů jsou ale i další součásti, jako jsou vodící a napínací kladky. Ty jsou častokrát nejčastější příčinou, proč nám rozvody dělají problémy. Mají za úkol spojit pracovní prostor válce s okolním prostředím.

Rozvodový řemen je spotřební zboží – opotřebovává se a je potřeba ho pravidelně měnit, i když nevykazuje známky poškození.

Nejčastější důvody poškození rozvodů

Rozvodový řemen může být poškozen vytékající naftou, olejem nebo prostě jen stářím. Někdy může být rozvodový řemen poškozen i jinou součástí motoru vozidla – například při přetržení drážkového řemene (ten má za úkol pohánět alternátor).

Kdy vyměnit rozvody?

1. Pokud jste koupili ojeté auto. Počet najetých kilometrů nemusí odpovídat skutečnosti a nemáte důkazy o tom, že předchozí majitel rozvody pravidelně kontroloval (a měnil). Každý, kdo pracuje v oboru ojetých automobilů vám doporučí neprodleně vyměnit rozvody, kupujete-li ojeté auto (bez ohledu na rok výroby).

2. Pravidelná kontrola rozvodů. Své rozvody nechte zkontrolovat v intervalu najetých 60 až 160 tisíc kilometrů (u benzínových motorů je to od 120 do 180 tisíc km). Rozvody nechte zkontrolovat svého automechanika, sami většinou nic nezjistíte. Pokud nemáte co dočinění s opravami aut, nepouštějte se ani do výměny rozvodů – můžete nadělat více škody než užitku.

Mnohem méně nákladné je pravidelně měnit rozvody, než opravovat poškozené části motoru.

Prasknutí rozvodového řemenu

Někdy se může stát, že vám rozvodový řemen praskne. V takovém případě se můžete chytat za hlavu a nadávat si. Ve skutečnosti ale nemáte možnost zjistit, že rozvodový řemen praská. Auto totiž jede jako vždycky – neuslyšíte žádné divné zvuky, pískání, nic. To, že vám rozvodový řemen prasknul, můžete poznat vizuální kontrolou, nebo také podle toho, že auto, které běželo, zničehonic zastaví chod svého motoru a nejde nastartovat.

Co když praskne rozvodový řemen?

V nejlepším případě nenastartujete. V tom horším případě se může stát, že může dojít k poškození ventilů. Toto je možné pouze u některých typů vozů, a zda to zahrnuje právě váš vůz, se můžete dočíst v servisním manuálu. Nesprávně nasazený rozvodový řemen může mít za následek mnohem dražší opravu – a to například tehdy, když se střetnou písty a ventily.

Můžete si koupit vlastní rozvodový řemen?

Ano, je to možné. Na internetu si můžete sehnat dnes už cokoliv. Při koupi ale dbejte na to, aby byl rozvodový řetěz právě pro váš typ automobilu. Nekupujte příliš levné výrobky. Nejlépe ovšem uděláte, když koupit rozvodového řemene necháte na automechanikovi. Pokud nebude mít tento řetěz na skladě, může se stát, že oprava bude trvat déle, než byste chtěli. Na druhou stranu vám bude řemen objednávat odborník, který se v autodílech vyzná a častokrát dosáhne i na lepší cenu, než byste dosáhli vy. Někteří automechanici nemusí chtít řemen vyměnit, pokud si ho koupíte sami.

TIP: Najděte si mechanika, kterému můžete důvěřovat.

Můžete si rozvodový řemen vyměnit sami?

Ano, je to možné. Pokud se do toho pustíte poprvé, rozhodně vám doporučujeme sehnat si manuál výrobce pro váš vůz a typ motoru. Tento manuál bývá dostupný profesionálním automechanikům, takže vysvětlivky zde jsou uzpůsobeny tomu, že mechanik již má určité znalosti o motoru. Právě tento manuál vám dopodrobna popíše jednotlivé části motoru, a kde se nachází. Zjistíte také hodnotu pro napnutí řetězu, která je ideální právě pro váš vůz, ale také utahovací momenty šroubů a další důležité informace.

Servisní manuál pro váš vůz nemusí být levnou záležitostí. Vyplatí se svěřit se do rukou profesionálního mechanika.

Jaké existují rozvody?

Rozvody můžeme rozdělit do dvou skupin:

  1. Řemenové rozvody. Tyto rozvody jsou levnější než řetězové rozvozy. V závislosti na tom, o jaký typ auta se jedná, by měly být měněny každých 60 000 až 210 000 km. Tyto rozvody se skládají z napínací kladky ozubeného řemene, z vodící kladky ozubeného řemene nebo oběhové kladky, rozvodového řemene a vodního čerpadla.
  2. Řetězové rozvody. Tyto rozvody obvykle využívá automobilka BMW a přenos pohybu je závislý na rozvodovém řetězu. Spousta lidí má za to, že tento typ rozvodů se nemusí měnit, avšak automechanici doporučují jeho výměnu za každých 200 000 najetých km. Výměna je obtížnější a také nákladnější než u řemenových rozvodů. Tyto rozvody se skládají hlavně z napínače řetězu, samotného rozvodového řetězu, vodící lišty řetězu a dalších součástí.

Byl pro vás tento návod přínosný a dobře napsaný?

Klikni na hvězdičky pro hodnocení!

Průměrné hodnocení 4.4 / 5. Počet hlasujících 65

Zatím nikdo nehlasoval, buď první!

Co potřebuji k evidenční kontrole vozidla
evidenční kontrola vozidla

Evidenční kontrola se provádí pokaždé, když ojeté auto mění svého majitele nebo provozovatele. To znamená, že například při prodeji nebo >>>

Jak najít a zkontrolovat VIN kód
Hledáme VIN kód u auta

Tak jako má každá společnost v České republice přidělené identifikační číslo (IČO), tak také auta mají speciální označení, kterému říkáme zkráceně >>>

18 komentářů
  • Dobrý den. Chtěl bych se zeptat, zda-li je nutné měnit rozvody u vozu Škoda Octavia 1.2 tsi, 77kw, 2013 při nájezdu 96 tis. km? Budu tento vůz kupovat, tak chci vědět s čím vším mám finančně počítat. Předem velmi děkuji za odpověď. S pozdravem Pavel Štrba

  • Dobrý den Pavle,
    zde je potřeba říct, že u Škody Octavia 1.2 tsi se doporučuje výměna rozvodů okolo 120.000 kilometru, což už se pomalu blížíte s nájezdem 96 tisíc kilometrů. Zde bych tedy doporučoval pro klid duše rozvody vyměnit, stejně by vás to za rok nebo za dva potkalo, tak je lepší to udělat hned na začátku a víte na čem jste.

  • Dobrý den, před týdne jsme zakoupily ojetí auto
    V W Passat v naftě,má najeto 171 ti. KM. Co byste poradil zda výměnu a nebo kontrolu rozvodu.je to rok výroby 2014.
    předem děkuji za odpověď
    Emil Mňahončák

  • Dobrý den Emile,
    pokud si dobře pamatuji tak u Passata v dieselu se měli rozvody udělat každých 90 000 km, takže pokud máte najeto 171 000 km, tak to vypadá na druhou výměnu rozvodů u 180 000 km, kde se už blížíte a jelikož nevíte kdy přesně se rozvody měnily, doporučil bych vám jejich výměnu.

  • Dobrý den , mám Fiat panda 1.1 40kw 2007 provoz od 2008. Původ je jasný , auto koupil tenkrát tchán nové. Rozvody se nedělaly. Auto má najeto 78tis. Km.nema žádné problémy. myslíte , že je čas udělat rozvody nebo je ještě čas ? Děkuji

  • Dobrý den, s Fiat Pandou 1.1 bohužel nemám zkušenosti. Každopádně 12 let je doba kdy už měli být rozvody dávno měněny, tedy zde bych doporučil nové rozvody udělat.

  • Dobrý den. Chci se zeptat,na typ řemenu na Fabii I,1.9 tdi,74kw,motor ATD. Kolega v praci me zaskocil informaci,ze se dela remen s hranatym ci kulatym ozubenim a pry si mam pohlidat,abych koupil ten spravny. Muze nastat problem kdybych ho zamenil za nespravny? Na aute mi prijde spis kulaty,ale jistej si nesjem. Diky za odpoved.

  • Dobrý den, Tomáši, měl by tam být řemen s kulatým ozubením. Ono by to mělo jít na první pohled lehce poznat a druhá věc je, že řemeny, které mají kulaté zuby se udávají v milimetrech, naproti tomu řemeny, které mají hranaté zuby zase mají rozměry v palcích. Co jsem se díval na váš typ auta, tak se řemeny udávají v mm, tedy mělo by jít o řemen, kde jsou kulaté zuby.
    Ale jak říkám, pro jistotu je lepší vizuální kontrola.

  • Dobrý den Roberte,
    u tohoto auta a motoru je to těžko povědět, řekl bych, že okolo 200 000 kilometrů by to mělo stačit, každopádně tady si to musí každá zhodnotit sám, podle svého uvážení, podle zvuku apod. V servise by vám určitě poradili lépe.

  • Dobrý den chtel bych se zeptat v kolika KM se mění rozvody u audi S3 8p 2.0 tfsi 195kw
    Mám najeto 133tis někdo říkal ze v pohodě 160tis ale moc se mi tomu nechce věřit

  • Dobrý den, máme Renault Clio Grandtour 02/2013 najeto 15 349 km. Po kolika kilometrech by bylo vhodné uvažovat o výměně rozvodů. V servisu nám řekli, že je čas na výměnu.
    Děkuji za odpověď.

  • Dobrý den Moniko,
    tohle je oříšek doporučuje se měnit po 5 letech nebo 120 000 km. Váš případ je ten první, ale ten nájezd máte opravdu malý. Takže to spíše řeknu tak, že vyměnit vše, ale teoreticky by stačil jen řemen, jelikož máte jen 10% nájezd. Nejlépe se dopředu zeptat v servise a říct jim ať se vám podívají na zbytek rozvodů a vymění jen řemen. Budou vás samozřejmě tlačit do celé výměny, ale tady záleží na tom jak jste tvrdá a budete si stát za svým.

  • Dobrý den, Pavle, abych pravdu řekl u tohoto druhu motorizace jsem nevěděl, tak jsem šáhnul po tabulkách a výrobce uvádí 210tis km. Což je dobrá hodnota.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.