Kdy vyměnit rozvody

Kontrola rozvodů

4.5
(13)

Rozvody jsou součástí každého automobilu. Časem dochází k jejich opotřebení, a proto je třeba je vyměnit. Rozvody nemusí být nejlevnější položkou na výměnu, avšak podcenění výměny rozvodů může vést až ke zničenému motoru. A to je položka mnohem větší – nemluvě o tom, že je to často i neopravitelná položka. Pokud své rozvody nebudete měnit, může rozvodový řemen prasknout. A pak nastávají problémy.

Rozvody u moderních aut

Problém s rozvody je doménou zejména moderních aut. Dříve se používaly totiž mnohem odolnější rozvodové řemeny. V dnešních autech najdete gumové řemeny – stojí méně a produkují menší hluk, protože tření je nižší. I tak je ale potřeba měnit rozvody jak u moderních aut, tak také u aut starších, protože rozvody jsou nedílnou součástí každého auta.

Proč dochází k poškození rozvodů?

Hlavní funkcí rozvodového řemene je zajištění otáčení klikové a váčkové hřídele řídící ventily, ale také pohánění vodního čerpadla u naftových motorů. Součástí rozvodů jsou ale i další součásti, jako jsou vodící a napínací kladky. Ty jsou častokrát nejčastější příčinou, proč nám rozvody dělají problémy. Mají za úkol spojit pracovní prostor válce s okolním prostředím.

Rozvodový řemen je spotřební zboží – opotřebovává se a je potřeba ho pravidelně měnit, i když nevykazuje známky poškození.

Nejčastější důvody poškození rozvodů

Rozvodový řemen může být poškozen vytékající naftou, olejem nebo prostě jen stářím. Někdy může být rozvodový řemen poškozen i jinou součástí motoru vozidla – například při přetržení drážkového řemene (ten má za úkol pohánět alternátor).

Kdy vyměnit rozvody?

1. Pokud jste koupili ojeté auto. Počet najetých kilometrů nemusí odpovídat skutečnosti a nemáte důkazy o tom, že předchozí majitel rozvody pravidelně kontroloval (a měnil). Každý, kdo pracuje v oboru ojetých automobilů vám doporučí neprodleně vyměnit rozvody, kupujete-li ojeté auto (bez ohledu na rok výroby).

2. Pravidelná kontrola rozvodů. Své rozvody nechte zkontrolovat v intervalu najetých 60 až 160 tisíc kilometrů (u benzínových motorů je to od 120 do 180 tisíc km). Rozvody nechte zkontrolovat svého automechanika, sami většinou nic nezjistíte. Pokud nemáte co dočinění s opravami aut, nepouštějte se ani do výměny rozvodů – můžete nadělat více škody než užitku.

Mnohem méně nákladné je pravidelně měnit rozvody, než opravovat poškozené části motoru.

Prasknutí rozvodového řemenu

Někdy se může stát, že vám rozvodový řemen praskne. V takovém případě se můžete chytat za hlavu a nadávat si. Ve skutečnosti ale nemáte možnost zjistit, že rozvodový řemen praská. Auto totiž jede jako vždycky – neuslyšíte žádné divné zvuky, pískání, nic. To, že vám rozvodový řemen prasknul, můžete poznat vizuální kontrolou, nebo také podle toho, že auto, které běželo, zničehonic zastaví chod svého motoru a nejde nastartovat.

Co když praskne rozvodový řemen?

V nejlepším případě nenastartujete. V tom horším případě se může stát, že může dojít k poškození ventilů. Toto je možné pouze u některých typů vozů, a zda to zahrnuje právě váš vůz, se můžete dočíst v servisním manuálu. Nesprávně nasazený rozvodový řemen může mít za následek mnohem dražší opravu – a to například tehdy, když se střetnou písty a ventily.

Můžete si koupit vlastní rozvodový řemen?

Ano, je to možné. Na internetu si můžete sehnat dnes už cokoliv. Při koupi ale dbejte na to, aby byl rozvodový řetěz právě pro váš typ automobilu. Nekupujte příliš levné výrobky. Nejlépe ovšem uděláte, když koupit rozvodového řemene necháte na automechanikovi. Pokud nebude mít tento řetěz na skladě, může se stát, že oprava bude trvat déle, než byste chtěli. Na druhou stranu vám bude řemen objednávat odborník, který se v autodílech vyzná a častokrát dosáhne i na lepší cenu, než byste dosáhli vy. Někteří automechanici nemusí chtít řemen vyměnit, pokud si ho koupíte sami.

TIP: Najděte si mechanika, kterému můžete důvěřovat.

Můžete si rozvodový řemen vyměnit sami?

Ano, je to možné. Pokud se do toho pustíte poprvé, rozhodně vám doporučujeme sehnat si manuál výrobce pro váš vůz a typ motoru. Tento manuál bývá dostupný profesionálním automechanikům, takže vysvětlivky zde jsou uzpůsobeny tomu, že mechanik již má určité znalosti o motoru. Právě tento manuál vám dopodrobna popíše jednotlivé části motoru, a kde se nachází. Zjistíte také hodnotu pro napnutí řetězu, která je ideální právě pro váš vůz, ale také utahovací momenty šroubů a další důležité informace.

Servisní manuál pro váš vůz nemusí být levnou záležitostí. Vyplatí se svěřit se do rukou profesionálního mechanika.

Jaké existují rozvody?

Rozvody můžeme rozdělit do dvou skupin:

  1. Řemenové rozvody. Tyto rozvody jsou levnější než řetězové rozvozy. V závislosti na tom, o jaký typ auta se jedná, by měly být měněny každých 60 000 až 210 000 km. Tyto rozvody se skládají z napínací kladky ozubeného řemene, z vodící kladky ozubeného řemene nebo oběhové kladky, rozvodového řemene a vodního čerpadla.
  2. Řetězové rozvody. Tyto rozvody obvykle využívá automobilka BMW a přenos pohybu je závislý na rozvodovém řetězu. Spousta lidí má za to, že tento typ rozvodů se nemusí měnit, avšak automechanici doporučují jeho výměnu za každých 200 000 najetých km. Výměna je obtížnější a také nákladnější než u řemenových rozvodů. Tyto rozvody se skládají hlavně z napínače řetězu, samotného rozvodového řetězu, vodící lišty řetězu a dalších součástí.

Byl pro vás tento návod přínosný a dobře napsaný?

Klikni na hvězdičky pro hodnocení!

Průměrné hodnocení 4.5 / 5. Počet hlasujících 13

Zatím nikdo nehlasoval, buď první!

Mohlo by vás zajímat:
Jak najít a zkontrolovat VIN kód

Tak jako má každá společnost v České republice přidělené identifikační číslo (IČO), tak také auta mají speciální označení, kterému říkáme zkráceně >>>

0 komentářů

Zatím nejsou k dispozici žádné komentáře

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.

Pošlete odkaz na článek přátelům